Rumah Musafir Ilmu

Tutorial,Skripsi,Download Materi, dll

Keutamaan Selawat dan Salam Untuk Rasulullah SAW

Keutamaan Selawat dan Salam Untuk Rasulullah SAW - Hallo sahabat Rumah Musafir Ilmu, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Keutamaan Selawat dan Salam Untuk Rasulullah SAW, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Al Islam, Artikel Ringan Ria, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Keutamaan Selawat dan Salam Untuk Rasulullah SAW
link : Keutamaan Selawat dan Salam Untuk Rasulullah SAW

Baca juga


Keutamaan Selawat dan Salam Untuk Rasulullah SAW

Dari Umar RA berkata: “Saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Jika kalian mendengar orang yang azan, maka ucapkanlah seperti apa yang ia ucapkan dan berselawatlah untukku kerana barangsiapa yang berselawat untukku sekali, maka Allah akan berselawat untuknya sepuluh kali, kemudian mintalah wasilah (kedudukan mulia di syurga) untukku, kerana ia adalah suatu kedudukan di syurga yang tidak pantas diberikan kecuali kepada seorang hamba dari hamba-hamba Allah dan semoga akulah hamba itu, maka barangsiapa yang memohon untukku wasilah, maka ia berhak mendapatkan syafaat.” (HR Muslim)
Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa yang berselawat untukku di waktu pagi sepuluh kali dan di waktu petang sepuluh kali, maka ia berhak mendapatkan syafaatku.” (HR Thabrani)
Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa yang berselawat ke atasku sekali, maka Allah akan berselawat untuknya sepuluh kali.” (HR Muslim, Ahmad dan perawi hadis yang tiga)
Dan dari Abdurrahman bin ‘Auf RA berkata: “Saya telah mendatangi Nabi SAW ketika ia sedang sujud dan memanjangkan sujudnya. Baginda bersabda: “Saya telah didatangi Jibril, ia berkata: “Barangsiapa yang berselawat untukmu, maka saya akan berselawat untuknya dan barangsiapa yang memberi salam untukmu, maka saya akan memberi salam untuknya, maka sayapun bersujud kerana bersyukur kepada Allah.” (HR Hakim, Ahmad dan Jahadhmiy)
Ya’qub bin Zaid bin Tholhah At-Taimiy berkata: “Rasulullah SAW bersabda: Telah datang kepadaku (malaikat) dari Tuhanku dan berkata: “Tidaklah seorang hamba yang berselawat untukmu sekali kecuali Allah akan berselawat untuknya sepuluh kali.” Maka seseorang menuju kepadanya dan bertanya: “Ya Rasulullah! Apakah saya jadikan seperdua doaku untukmu?” Baginda menjawab: “Jika anda mahu”. Lalu bertanya: “Apakah saya jadikan sepertiga doaku?” Baginda bersabda: “Jika anda mahu” Ia bertanya: “Kalau saya jadikan seluruh doaku?” Baginda bersabda: “Jika demikian maka cukuplah Allah sebagai motivasi dunia dan akhiratmu.” (HR Al-Jahdhami; Al-Albani berkata: “Hadis Mursal dengan isnad yang shahih)

Dari Abdullah bin Mas’ud RA bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah memiliki malaikat-malaikat yang berkeliling menyampaikan salam kepadaku dari umatku.” (HR Nasa’i dan Hakim)
Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa yang berselawat untukku sekali maka Allah akan berselawat untuknya sepuluh kali, diampuni sepuluh dosa-dosanya dan diangkat baginya sepuluh darjat.” (HR Ahmad dan Bukhari, Nasa’i dan Hakim dan ditashih oleh Al-Albani)
Hadis marfu’ dari Ibnu Mas’ud, Rasulullah SAW bersabda: “Manusia yang paling utama di sisiku pada hari kiamat adalah orang yang paling banyak berselawat untukku.” (HR Tirmidzi dan berkata: “Hasan gharib dan HR Ibnu Hibban)
Dari Jabir bin Abdullah RA berkata: “Nabi SAW bersabda: “Barangsiapa yang ketika mendengarkan azan membaca: “Ya Allah! Tuhan pemilik azan yang sempurna ini dan solat yang ditegakkan, berilah Muhammad wasilah dan fadhilah dan bangkitkanlah ia pada tempat terpuji yang telah Engkau janjikan untuknya.”, maka ia berhak mendapatkan syafaat pada hari kiamat.” (HR Bukhari dalam shahihnya)
Selawat dan salam untuk junjungan kita Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabatnya, sampai akhir zaman. Amin, ya Rabbal ‘Alamin...
Wallahua’lam..


Demikianlah Artikel Keutamaan Selawat dan Salam Untuk Rasulullah SAW

Sekianlah artikel Keutamaan Selawat dan Salam Untuk Rasulullah SAW kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Keutamaan Selawat dan Salam Untuk Rasulullah SAW dengan alamat link http://bismillah-go.blogspot.com/2012/07/keutamaan-selawat-dan-salam-untuk.html
Bagikan :
+
0 Komentar untuk "Keutamaan Selawat dan Salam Untuk Rasulullah SAW"

TINGGALKAN KOMENTAR DISINI

PROVIDER HOSTING

PROVIDER HOSTING
Penyedia Layanan Hosting, Domain, Reseller Hosting Professional
 
Support By Pringsewu Host
Back To Top