Rumah Musafir Ilmu

Tutorial,Skripsi,Download Materi, dll

Cara Selawat dan Salam Untuk Rasulullah SAW

Allah SAW berfirman: “Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya berselawat untuk nabi. Hai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu untuk nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya.” (Q.S. Al-Ahzab: 56)
Jadi yang utama adalah dengan menggandingkan selawat dan salam bersama-sama, dengan harapan agar doanya dapat dikabulkan oleh Allah SAW. Inilah bentuk selawat dan salam untuk Baginda SAW. 

Dari Abi Muhammad bin ‘Ajrah RA berkata: “Rasulullah SAW keluar kepada kami, lalu saya berkata: “Wahai Rasulullah! Kami telah mengetahui bagaimana kami memberi salam kepadamu, maka bagaimana kami berselawat untukmu?” Maka Baginda bersabda: “Katakanlah: “Ya Allah! Berkatilah Muhammad dan keluarga Muhammad sebagaimana Engkau telah memberkati keluarga Ibrahim. Sesungguhnya Engkaulah Maha Terpuji lagi Maha Pemurah.” (Muttafaqun ‘Alaihi)
Dan dari Abi Hamid As-Sa’id RA berkata: “Mereka bertanya: “Ya Rasulullah, bagaimana kami berselawat untukmu? Baginda menjawab: “Katakanlah: “Ya Allah! Berilah selawat untuk Muhammad, isteri-isteri dan keturunannya, sebagaimana Engkau memberi selawat untuk Ibrahim. Berkatilah Muhammad, isteri-isteri dan keturunannya, sebagaimana Engkau memberkati Ibrahim. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Pemurah.” (Muttafaqun ‘Alaihi)
Kedua hadis ini menunjukkan bentuk selawat yang sempurna untuk Rasulullah SAW.
Selawat dan salam untuk junjungan kita Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabatnya, sampai akhir zaman. Amin, ya Rabbal ‘Alamin...
Wallahua’lam..
Bagikan :
+
Previous
Next Post »
0 Komentar untuk "Cara Selawat dan Salam Untuk Rasulullah SAW"

TINGGALKAN KOMENTAR DISINI

PROVIDER HOSTING

PROVIDER HOSTING
Penyedia Layanan Hosting, Domain, Reseller Hosting Professional
 
Support By Pringsewu Host
Back To Top